„Centrum Wolontariatu Młodzieży w Bielsku-Białej – ruszamy ze szkoleniami!
13 listopada 2023 roku Centrum Wolontariatu Młodzieży w Bielsku-Białej rusza oficjalnie ze szkoleniami skierowanymi do młodzieży szkół ponadpodstawowych. Pierwszymi szkołami, których uczniowie udział wezmą w specjalistycznych warsztatach są: I Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika w Bielsku-Białej; II Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Asnyka w Bielsku-Białej, V Liceum Ogólnokształcącego w Bielsku-Białej, Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Armii Krajowej w Bielsku-Białej; Zespołu Szkół Medycznych w Bielsku-Białej; Zespołu Szkół Gastronomicznych w Bielsku-Białej oraz Zespołu Szkół Elektronicznych Elektrycznych i Mechanicznych w Bielsku-Białej im. Jędrzeja Śniadeckiego.
Program szkoleniowy obejmuje trzy bloki tematyczne:
1) budowania kompetencji miękkich – autoprezentacja, budowa relacji w grupie, asertywność, komunikacja werbalna i niewerbalna, moje miejsce w grupie;
2) wolontariusz w akcji – zarządzanie czasem, zarządzanie sobą w czasie, pozyskiwanie środków na działania wolontariackie, współpraca z organizacjami
pozarządowymi, komunikacja z instytucjami, znaczenie wolontariatu dla mojej przyszłości;
3) wolontariusz w sieci – budowanie marki, promocja wolontariatu w sieci, promocja wolontariatu w mediach społecznościowych, tworzenie treści, budowanie
społeczności.
W każdej szkole wyłoniony zostanie lider wolontariatu, który zostanie objęty dodatkowym pakietem sześćdziesięciu godzin szkoleniowych:
- kompetencje dobrego lidera;
- zarządzanie grupą i motywowanie do działania;
- negocjacje;
- budowanie autorytetu i zaufania;
- „zarządzanie siecią”, czyli wypracowanie kompetencji menedżerskich niezbędnych do kierowania siecią szkolnych wolontariatów;
- zarządzanie strategiczne, zarządzanie marketingowe;
- akty prawne i dokumenty regulujące współpracę z wolontariuszami źródła, procesy i metody rekrutacji wolontariuszy, sposoby motywowania pozafinansowego;
- wyznaczanie celów, delegowanie zadań, monitoring działań wolontariuszy;
- stosowanie rozwiązań poprawiających współpracę z wolontariuszami
w sytuacjach kryzysowych; - budowanie tożsamości koordynatora wolontariatu (tworzenie Indywidualnego Planu Rozwojowego).