Study Tours to Poland (STP) jest programem Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowanym przez Fundację Liderzy Przemian we współpracy
z Fundacją Borussia. W ramach Programu organizowane są wizyty studyjne do Polski dla osób z Europy Wschodniej, Kaukazu Południowego i Azji Centralnej, których celem jest dzielenie się polskim doświadczeniem, przybliżenie realiów Polski a także Unii Europejskiej oraz rozwój i wzmocnienie kontaktów pomiędzy liderami z Europy Wschodniej a Polakami oraz polskimi instytucjami. Oferta Programu jest skierowana do studentów i profesjonalistów z różnych dziedzin oraz specjalności.
Fundacja Edukacji Pozaformalnej w Bielsku-Białej w okresie od 18 do 28 kwietnia koordynuje wizytę studyjną dwunastu studentek. Wszystkie Uczestniczki pochodzą z ukraińskich uczelni i kształcą się na różnych kierunkach studiów: medycynie, bezpieczeństwie narodowym, zarządzaniu, ekonomii, kierunkach artystycznych.
Wizyta organizowana jest przy współpracy z Urzędem Miasta Bielska-Białej oraz Młodzieżową Radą Miasta. Pan Prezydent Jarosław Klimaszewski objął wizytę patronatem honorowym, z ramienia miasta wizytę koordynuje pani dr Paulina Żmijowska – Pełnomocnik Prezydenta ds. Osób Młodych. W działania aktywnie włączyli się członkowie Młodzieżowej Rady Miasta – wolontariusze.
Głównym celem organizowanej wizyty studyjnej jest prezentacja zagadnień związanych z funkcjonowaniem Unii Europejskiej, historią naszego kraju, transformacją ustrojową, budową demokratycznego systemu, jak i samorządnością i rozwojem ekonomii. Ponadto wizyta stwarza również okazję do przełamywania barier kulturowych, językowych oraz prezentacji uczestnikom swych krajów i kultury.
Program wizyty przyczynia się do wieloaspektowego poznania Polski oraz zaangażowania społecznego i stawania się świadomymi obywatelami. Jednym
z kluczowych jej elementów pozostają kwestie związane z funkcjonowaniem i rolą samorządów w życiu obywatela. Wizyta w Urzędzie Miejskim jest bardzo ważnym i niezwykle cennym elementem zaplanowanego programu, który umożliwi młodzieży zdobycie praktycznej wiedzy z zakresu subsydiarności, działania władz na rzecz społeczności lokalnej oraz roli młodych osób w rozwoju miasta.
Tematyka prelekcji oraz warsztatów:
- Europejskość i historia – wymiar cywilizacyjno-kulturowy Unii Europejskiej Polska w Europie, UE jako projekt cywilizacyjny, obecne wyzwania stojące przed Wspólnotą.
- Samorządność i świadomy obywatel – subsydiarność, rola samorządu i jego relacje z administracją rządową, współpraca pomiędzy samorządem
i społecznością lokalną (np. budżet partycypacyjny, programy współpracy), aktywność organizacji pozarządowych, ruchów nieformalnych, wolontariat.
- Transformacja i demokracja – funkcja i rola państwa prawa.
- Regionalność – specyfika kulturowa, historyczna i językowa.
- Inspiracja – spotkania z liderami, ciekawymi osobowościami ze świata polityki, organizacji pozarządowych, kultury, biznesu – indywidualne historie sukcesu jako inspiracja dla uczestników.
- Dzień z Polakiem – stworzenie uczestnikom możliwości poznania codzienności Polaków – spotkania rówieśnikami, aktywnymi seniorami oraz wolontariuszami.
- Komunikacja – media, Internet oraz krytyczne myślenie.
- Edukacja formalna i pozaformalna – system szkolnictwa w Polsce, polityka unijna w zakresie edukacji, system uczenie się przez całe życie.
- Postawy i role społeczne – jakie przybierają obecnie formę i jak się zmieniają?
- Ekonomia – zasady funkcjonowania wolnego rynku, warunki prowadzenia biznesu w Polsce, państwo a gospodarka – mechanizmy wsparcia, podatki, inkubatory, parki technologiczne, spółdzielnie socjalne, przedsiębiorczość społeczna.
- Wyzwania globalne XXI wieku – zmiany klimatyczne i zrównoważony rozwój.
Wizyta wzbogacona jest o wizyty studyjne w następujących instytucjach, organizacjach:
1) Urząd Miejski w Bielsku-Białej;
2) Bielskie Centrum Kultury;
3) Agencja Rozwoju Regionalnego S.A;
4) Galeria Bielska BWA;
5) Teatr Lalek Banialuka;
6) Spółka ZIAD S.A Bielsko-Biała;
7) Fundacja Ludzie-Innowacje-Design;
8) Spółdzielnia Socjalna Synergia;
9) Drukarnia i Agencja Marketingowa Motywart;
10) Punkt 11;
11) Grupa Beskidzka GOPR.